SkiStar uppdaterar finansiella mål & utdelningspolicy

12/10/2023
ET
CET
February 28, 2024
CET
This is some text inside of a div block.

Fjällturismbolaget SkiStar AB (publ) har idag fastställt uppdaterade finansiella mål och utdelningspolicy. Målen är uppdaterade för att spegla SkiStars strategiska prioriteringar och målsättningen att vara den ledande semesterarrangören för Skandinavien året runt.

Uppdaterade finansiella mål på medellång sikt
SkiStars styrelse har antagit följande finansiella mål:

• Tillväxt: Rörelsens intäkter ska i genomsnitt över denna period öka med 6 procent årligen och avser organisk tillväxt justerat för förvärv och valutaeffekter. Ett förvärvat bolag klassificeras som förvärv under den första tolvmånadersperioden efter förvärvsdagen. Först därefter inkluderas bolaget i beräkningen av organisk tillväxt.
  • Marginal: Rörelsemarginalen ska i genomsnitt uppgå till 18 procent. Uppdateringen av målet beaktar förändrad redovisning av förmedlade logiintäkter som bolaget övergick till i andra kvartalet 2020/21. Tidigare marginalmål var att överstiga 22 procent och förändringen av marginalmålet förklaras fullt ut av redovisningsförändringen. Därtill har bolagets verksamhet förändrats sedan den tidigare målsättningen fastställdes, särskilt inom drift av hotellverksamhet med en lägre marginal än genomsnittet.
  • Skuldsättning: Räntebärande nettoskuld ska understiga 2,5 gånger EBITDA, exkl. IFRS16-effekter. Tillfälliga avvikelser kan förekomma men ska över perioden inte överstiga 2,5x.

Mer flexibel utdelningspolicy
Styrelsen har vidare beslutat om en uppdaterad utdelningspolicy. Målsättningen är att 40-60 procent av årets resultat efter skatt ska delas ut till aktieägarna. Den av styrelsen faktiskt föreslagna utdelningsnivån ska årligen anpassas med hänsyn till bolagets strategi, finansiella ställning, risknivå och investeringsbehov.

”SkiStar har gjort stora förändringar i verksamheten de tre senaste åren. Därför har vi nu uppdaterat våra finansiella mål och anpassat dem efter både de strategiska och redovisningstekniska förändringarna, så att vi förenklar förståelsen av SkiStar samtidigt som målen är relevanta för vår framtida resa. Den uppdaterade utdelningspolicyn ger oss också flexibilitet att utveckla SkiStar och skapa värde för aktieägarna”, säger Stefan Sjöstrand, vd och koncernchef på SkiStar.

Särskilt om den förändrade redovisningen av förmedlade logiintäkter
SkiStar har från och med andra kvartalet 2020/21 redovisat hela ersättningen från SkiStars kunder för logi som nettoomsättning och den ersättning som bolaget erlägger till logiägare redovisas som rörelsekostnad på raden handelsvaror. Tidigare redovisade bolaget nettot av erhållna intäkter från uthyrning och utbetald ersättning till logiägare som en provisionsintäkt i nettoomsättningen. I syfte att möjliggöra femårshistorik gällande effekten av den förändrade redovisningen avseende logi tillhandahålls nedan data avseende 2017/18 och 2018/19. Omräkningen avseende 2019/20 samt 2020/21 finns tillgänglig i delårsrapporten för perioden september 2020-februari 2021.

Kapitalmarknadsdag
Senare idag, den 12 oktober 2023, kommer SkiStar i samband med sin kapitalmarknadsdag att närmare beskriva bolagets uppdaterade finansiella mål och utdelningspolicy samt strategiska prioriteringar.

Denna information är sådan som SkiStar AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom nedanstående kontaktpersoners försorg för offentliggörande den 12 oktober 2023 klockan 08.00 CET.

Ytterligare information lämnas av:

Stefan Sjöstrand, Verkställande direktör, tel +46 (0)280 841 60.
Martin Almgren, Ekonomi- och finansdirektör, tel +46 (0)280 841 60.

Kort om SkiStar

Fjällturismbolaget SkiStar AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, segment Mid Cap. Koncernen äger och driver fjällanläggningar i Sälen, Vemdalen, Åre och Stockholm (Hammarbybacken) i Sverige samt i Hemsedal och Trysil i Norge. Verksamheten delas in i tre segment; Drift av fjällanläggningar, Fastighetsutveckling & exploatering samt Drift av hotellverksamhet. Som den ledande semesterarrangören för Skandinavien är SkiStars affärsidé att med våra gäster i fokus skapa minnesvärda fjällupplevelser, utveckla hållbara destinationer, erbjuda boende, aktiviteter, produkter och tjänster av högsta kvalitet. För mer information, se www.skistar.com/sv/corporate.

What’s a Rich Text element?

The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.

Static and dynamic content editing

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

How to customize formatting for each rich text

Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.