SkiStar delårsrapport september 2022-maj 2023

CET
February 28, 2024
CET
This is some text inside of a div block.

LÄGRE RÖRELSERESULTAT UNDER DET TREDJE KVARTALET PRÄGLAT AV ENGÅNGSKOSTNADER

Tredje kvartalet

• Nettoomsättningen för det tredje kvartalet minskade med 127 MSEK, 8 procent, till 1 409 MSEK (1 536), jämfört med samma period föregående år.
  • Rörelseresultatet för det tredje kvartalet uppgick till 353 MSEK (547), vilket är en minskning med 194 MSEK, 35 procent, jämfört med samma period föregående år.
  • I kvartalet ingick engångskostnader om 48 MSEK (0).
  • Reavinster från exploateringsverksamheten ingick med 1 MSEK (51).
  • Rörelseresultatet, justerat för engångskostnader och reavinster, uppgick till 400 MSEK (496), vilket är en minskning med 96 MSEK, 19 procent, jämfört med samma period föregående år.
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 3,43 SEK (5,60), vilket är en minskning med 39 procent.

Första nio månaderna

• Nettoomsättningen för niomånadersperioden ökade med 68 MSEK, 2 procent, till 3 936 MSEK (3 868) jämfört med samma period föregående år.
  • Rörelseresultatet för niomånadersperioden uppgick till 834 MSEK (1 149), vilket är en minskning med 315 MSEK, 27 procent, jämfört med samma period föregående år.
  • Rörelseresultatet, justerat för engångskostnader och reavinster, uppgick till 870 MSEK (1 088), vilket är en minskning med 218 MSEK, 20 procent, jämfört med samma period föregående år.
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 7,77 SEK (11,21), vilket är en minskning med 31 procent.

Väsentliga händelser under perioden och efter periodens utgång

• SkiStar har beslutat att utöka investeringsramen och kommer att investera ytterligare 120 miljoner kronor till vintersäsongen 2023/24 i en expresslift och en släplift i södra Lindvallen, Sälen.
  • Översyn av kostnader pågår och omorganisation sker den 1 september i syfte att uppnå mer effektiva arbetssätt för helårsverksamheten för att motverka höjda kostnader samt bidra till bättre lönsamhet.
  • Stark efterfrågan för fjällsemester inför vintersäsongen 2023/24 med ett bokningsläge, mätt i antalet bokade objektsnätter i SkiStars logiförmedling, om +5 procent jämfört med vid samma tidpunkt föregående år.

Som en kommentar till aktuellt läge i SkiStar säger vd Stefan Sjöstrand:
”Det lägre rörelseresultatet i kvartalet är främst drivet av minskade intäkter och engångskostnader. Till kommande vinter har vi ett bokningsläge på +5 procent.”

Telefonkonferens och webbpresentation m.m.
Tisdagen den 20 juni 2023 klockan 10.00 CEST.
Webbsändning: https://financialhearings.com/event/44266

För registrering och inringningsuppgifter till telefonkonferensen, följ länken ovan. Försäkra dig om att du är uppkopplad till telefonkonferensen genom att ringa in och registrera dig några minuter innan konferensen börjar. Presentationen och en inspelad version av webbsändningen kommer att finnas tillgänglig på samma webbplats efter sändningen.

Denna information är sådan som SkiStar AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom nedanstående kontaktpersoners försorg för offentliggörande den 20 juni 2023 klockan 07.00 CEST.

Ytterligare information lämnas av:

Stefan Sjöstrand, Verkställande direktör, tel +46 (0)280 841 60.
Martin Almgren, Ekonomi- och finansdirektör, tel +46 (0)280 841 60.

Kort om SkiStar

Fjällturismbolaget SkiStar AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, segment Mid Cap. Koncernen äger och driver fjällanläggningar i Sälen, Vemdalen, Åre och Stockholm (Hammarbybacken) i Sverige samt i Hemsedal och Trysil i Norge. Verksamheten delas in i tre segment; Drift av fjällanläggningar, Fastighetsutveckling & exploatering samt Drift av hotellverksamhet. Som den ledande semesterarrangören för Skandinavien är SkiStars affärsidé att med våra gäster i fokus skapa minnesvärda fjällupplevelser, utveckla hållbara destinationer, erbjuda boende, aktiviteter, produkter och tjänster av högsta kvalitet. För mer information, se www.skistar.com/sv/corporate.

What’s a Rich Text element?

The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.

Static and dynamic content editing

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

How to customize formatting for each rich text

Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.