Kommuniké från årsstämma i SkiStar AB

CET
February 28, 2024
CET
This is some text inside of a div block.

Vid årsstämma i SkiStar AB (publ) idag den 9 december 2023 i Sälen fattades beslut om följande.

• Utdelning om 2:60 kronor per aktie. Avstämningsdag är den 12 december 2023.
  • Till styrelseledamöter omvaldes Lena Apler, Fredrik Paulsson, Gunilla Rudebjer, Anders Sundström, Anders Svensson och Vegard Søraunet samt nyvaldes Carina Åkerström.
  • Till styrelseordförande omvaldes Anders Sundström.
  • Styrelsens arvode, inklusive utskottsarvoden, höjdes och ska uppgå till totalt 2 890 000 kronor (2022: 2 810 000). Arvodet ska fördelas med 670 000 kronor (650 000) till styrelsens ordförande och 310 000 kronor (300 000) vardera till övriga ledamöter som inte är anställda i bolaget. Ledamöter i revisionsutskottet föreslås erhålla ett arvode om totalt 240 000 kronor (oförändrat), varav 120 000 kronor till ordföranden i utskottet och 60 000 kronor vardera till övriga två ledamöter. Ledamöter i ersättningsutskottet föreslås erhålla ett arvode om totalt 120 000 kronor (oförändrat), varav 60 000 kronor till ordföranden i utskottet och 30 000 kronor vardera till övriga två ledamöter.
  • Resultat- och balansräkning, samt koncernresultat- och koncernbalansräkning, för verksamhetsåret 2022/23 fastställdes.
  • Styrelseledamöterna och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2022/23.
  • Till revisor omvaldes Deloitte AB för en period om ett år. Kent Åkerlund kvarstår som huvudansvarig revisor. Revisorsarvode utgår löpande enligt godkänd räkning.
  • Styrelsens ersättningsrapport avseende 2022/23 samt av styrelsen föreslagna riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare fastställdes.
  • Styrelsen bemyndigandes att besluta om nyemission av B-aktier med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt. Genom beslut med stöd av bemyndigandet ska sammanlagt högst så många aktier kunna ges ut att det motsvarar tio (10) procent av det totala antalet utestående aktier i bolaget vid tidpunkten för årsstämmans beslut om bemyndigandet.
  • Styrelsen bemyndigades att besluta om förvärv och överlåtelse av egna aktier vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma. Förvärv ska ske på en reglerad marknad eller i enlighet med förvärvserbjudande. Återköp och avyttring av egna aktier får endast avse aktier av serie B.
  • Aktieägarförslag avseende gratis SkiPass för gäster över 75 år frånfölls.

Samtliga stämmobeslut fattades i enlighet med de förslag som hållits tillgängliga för aktieägarna före årsstämman. För mer detaljerad information om innehållet i besluten hänvisas till de fullständiga förslagen inför stämman, som finns tillgängliga på bolagets webbplats, www.skistar.com/sv/corporate.

Denna information lämnades genom nedanstående kontaktpersoners försorg för offentliggörande den 9 december 2023 kl. 16.00 CET.

Ytterligare information lämnas av:
Stefan Sjöstrand, Verkställande direktör, tel +46 (0)280 841 60.
Martin Almgren, Ekonomi- och finansdirektör, tel +46 (0)280 841 60.

Kort om SkiStar
Fjällturismbolaget SkiStar AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, segment Mid Cap. Koncernen äger och driver fjällanläggningar i Sälen, Vemdalen, Åre och Stockholm (Hammarbybacken) i Sverige, samt Hemsedal och Trysil i Norge. Verksamheten delas in i tre segment; Drift av fjällanläggningar, Fastighetsutveckling & exploatering samt Drift av hotellverksamhet. Som den ledande semesterarrangören för Skandinavien är SkiStars affärsidé att med våra gäster i fokus skapa minnesvärda fjällupplevelser, utveckla hållbara destinationer, erbjuda boende, aktiviteter, produkter och tjänster av högsta kvalitet. För mer information, se www.skistar.com/sv/corporate.

What’s a Rich Text element?

The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.

Static and dynamic content editing

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

How to customize formatting for each rich text

Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.